Monday 5 December 2011

Mari baca bersama- sama.Maklumat tentang perkembangan seni kanak-kanak.

- PERINGKAT-PERINGKAT PENGUTARAAN KANAK-KANAK MENGIKUT TEORI VIKTOR LOWENFELD.

1) PERINGKAT CONTENGAN (2-4 tahun)
CIRI-CIRI
a) Contengan tanpa kawalan atau contengan tidak menentu
- Mula dengan conteng menggunakan apa sahaja bahan atau alat pada sebarang permukaan di sekitar mereka
-
- Contengan garisan bersifat panjang, pendek secara berulang-ulang
- Tidak menggambarkan apa-apa imej (kawalan maskular berada pada tahap lemah)
- Hanya catatan kinestetik bukan bertujuan untuk menggambar (lebih kepada kepuasan dan seronok dapat memiliki alat dan diberi kebebasan)
- Cara alat dipegang ikut keupayaan dan kesukaan
- Daya contengan bergantung kepada perkembangan fizikal dan psikologikal kanak-kanak
b) Contengan terkawal ataupun contengan kawalan garisan
- Keupayaan menconteng bergantung kepada kawalan maskular tangan
- Wujud koordinasi mata dan tangan
- Suka conteng hingga penuhi ruang permukaan
- Garisan berulang dengan pelbagai nilai garisan
- Alat contengan dipegang dengan lebih baik
- Tangan selalunya tidak diangkat semasa menconteng
- Mula bentuk rupa mudah seperti bulat, garisan menegak dan melintang
- Cuba menampakkan sesuatu representasi kerana mula menyedari hubungan diantara contengan dengan objek tampak
c) Contengan bermakna
- Lewat usia 3-4 tahun
- Kanak-kanak cuba menamakan bahagian pada lukisan atau menceritakan tentang lukisan mereka walaupun imej sebenar tentang cerita atau nama tersebut tidak jelas
- Gambar yang dilukis dapat dikaitkan dengan alam sekitar (cuba menggambarkan perasaan)
- Mula menampakkan imaginasi (tidak hanya tertumpu pada pergerakan kinestetik)
- Piaget namakan peringkat ini sebagai peringkat intuitif dalam operasi konkrit
2) PERINGKAT
PRA- SKEMATIK
(4- 7 tahun)
- Bermulanya bentuk konkrit (kanak-kanak melukis bentuk yang terdapat dipersekitaran mereka)
- Gambar yang dilukis telah mula dikenali imejnya
- Imej digambarkan berasaskan apa yang mereka tahu bukan merupakan reprensentasi tampak
- Contoh : Mereka lukis muka orang, mereka tahu setiap muka ada telinga, mata, hidung dan mulut. Kedudukan atau kadar banding mulut, mata dan lain-lain tidak penting kepada mereka
- Imej manusia digambarkan dengan rupa asas (bulat bagi muka, garisan panjang bagi anggota tubuh, kaki dan tangan).
- Objek dilukis dimana-mana sahaja pada ruang lukis
- Unsur ruang cuba dinampakkan iaitu berdasarkan objek-objek penyokong yang diletakkan disekeliling objek pertama. Ruang ini dinamakan ruang badan.
- Suka mencuba dan buat pernyataan sendiri walaupun imej yang terhasil tidak logik bagi orang dewasa
3) PERINGKAT SKEMATIK
(7 – 9 tahun)
- Skema bermaksud sebagai suatu konsep. Ianya diulang-ulang
- Simbol-simbol merupakan konsep yang dibuat oleh kanak-kanak tetapi sifatnya tidak tekal. Ia akan berubah mengikut tahap perkembangan kanak-kanak.
- Simbol-simbol merupakan perlambangan tentang apa yang mereka lihat dan yang mereka rasai (emosi) serta keupayaan kinestatik mereka.
- Kanak-kanak di peringkat ini tertarik melukis gambar manusia dan objek-objek yang menarik perhatian mereka.
- Lukisan mereka banyak menggunakan bentuk geometri seperti bulat, empat segi, tiga segi, bujur dan lain-lain.
- Objek yang menjadi tumpuan mereka seperti muka manusia, digambarkan secara berlebihan (exegeration).
- Kefahaman mereka tentang ruang digambarkan melalui satu garisan dasar satah di mana semua objek dilukis di atas atau dalam lingkungan garis tersebut.
- Lukisan mereka bayak kelihatan bersifat hiasan (dekoratif).
4) PERINGKAT AWAL REALISM (9-12 tahun)
- mereka mula menyedari tentang diri sebagai seorang ahli rakan sebaya dan masyarakat
- kumpulan rakan sebaya lebih menarik perhatian mereka. Perbezaan jantina mula dirasakan dan sebab itu mereka mula bergerak mengikut rakan sebaya sam jantina.
- Lukisan mereka juga menampakkan ciri-ciri perbezaan jantina melalui ciri rambut dan pakaian.
- Cara melebih-lebihkan (exegeration) tidak lagi dilakukan
- Objek atau gambar yang dilukis berdasarkan kepada kesedaran tampak sahaja bukan melalui pengamatan.
- Kefahaman ruang digambarkan melalui kesan tindan-tindih objek.
- Objek tidak lagi diletakkan atas garis dasar satah, tetapi memahami garis horizon di mana, objek banyak bertumpu di bahagian bawah (tanah).
- Kadar banding (propotion) pada lukisan orang, dilakukan secara naturalistik.
- Menguunakan warna bagi menggambarkan sesuatu objek.Hijau untuk pokok,biru untuk langit,kuning untuk tanah dan sebagainya.
- Memasukkan lebih banyak objek dalam lukisan mereka.
Cadangan untuk meningkatkan keupayaan tampak
- rangsangkan pemikiran mereka dengan memberikan banyak bahan bacaan bercerita, menonton filem tentang haiwan, manusia dan sebagainya. Khayalan dan kepercayaan mereka tentang sesuatu memainkan peranan penting diperingkat usia ini
- Berikan perhatian terhadap karya mereka agar mereka merasakan kehebatan keupayaan mereka dan dirinya dihargai.
- Bimbing kanak-kanak berfikir hingga ke satu titik mula di mana mereka boleh berfikir dan bertindak secara berdikari
- Jangan keterlaluan mengkritik kerja dan tindakan mereka kerana kesilapan itu juga merupakan proses pembelajaran
5) PERINGKAT PENAAKULAN
(12-14 tahun)
- Peringkat Peeudo-natiralistik, iaitu lebih menyedari tentang bentuk-bentuk sebenar seperti apa yang diperhatikan
- Peringkat peralihan zaman kanak-kanak ke zaman remaja dan bersifat lebih kritikal.
- Lukisannya diolah lebih natural
- Mmahami konsep ruang. Objek yang jauh bersaiz lebih kecil berbanding yang dekat
- Terdapat tanda-tanda dalam lukisan mereka yang Cuma menggunakan perspektif
- Terdapat juga yang cuba mengubahsuai gambar orang dan haiwan ke dalam bentuk karton melalui lukisan satirikal.
6) PERINGKAT REMAJA (14-17 tahun)
- Individu peringkat ini telah mula membuat kritikan diri, idealistik dan menyedari peranannya dalam masyarakat.
- Bersifat individualistik dan merasakan bebas membuat keputusan sendiri.
- Kefahaman tentang ruang, objek dan perlambangan menjadi lebih matang.
- Lukisan di peringkat ini menjadi penting kepada mereka sebagai media melahirkan emosi, perasaan, respon terhadap sesuatu dan penyataan fikirannya.
- Mula mengembangkan minat dan kemahuan untuk mendapatkannya kemahiran seni dan tertentu yang disukainya seperti batik, catan dan sebagainya.
- Peringkat ini memulakan era memahami kehidupan sosial dan konsep seni yang berfungsi

No comments:

Post a Comment